joi, 18 iunie 2009


reforma in invatamant. cum ar zice caragiale, sublima, dar lipseste cu desavarsire. de 20 de ani se tot incearca. si nimic. primul lucru care trebuia schimbat in invatamant, dupa 1990, era mentalitatea. dar nu s-a schimbat. si in consecinta nu s-a facut nimic bun in viata scolii. ce inseamna mentalitatea schimbata? un alt mod de a face educatie - incepand de la calitatea programei scolare, pana la calitatea dascalilor. am vorbit cu profesori care imi spuneau ca programa scolara e atat de incarcata, incat in ea se regasesc informatii absolut inutile, dar in schimb alte lucruri, esentiale pentru elevi, lipsesc. ce-i drept, in ultimii ani cica s-a facut o reducere a programei. s-au taiat niste halci informationale. dar in ansamblu programa a ramas la fel de fada, de lipsita de interes pentru elevi. nu mai zic de manuale - contin acelasi limbaj de lemn, ca pe vremea comunismului.


un alt lucru esential care trebuia facut era investitia in oameni. sa se dea salarii mari profesorilor. asta ar fi insemnat atragerea oamenilor de valoare spre catedra. dar in realitate s-a intamplat altceva - salariile mici au facut, pe de-o parte, ca profesorii buni sa iasa din sistem, iar pe de alta parte sa asistam la un fenomen extrem de periculos - spre invatamant au venit cu precadere absolventii de slaba calitate ai facultatilor, oameni care au vazut in scoala un colac de salvare in cautarea unei slujbe. despre fenomenul acesta s-a vorbit de-a lungul anilor si dascali renumiti din romania au tras un semnal de alarma.


sa ne mai miram, in conditiile astea, ca in scoala romaneasca nu se face carte? cu o programa scolara haotica si cu un numar tot mai mic de dascali de calitate, nu putem avea pretentia la absolventi de elita. culmea e ca toate problemele s-ar putea rezolva cu solutii simple, de bun simt. dar mai important e sa se vrea acest lucru...

8 comentarii:

Geocer spunea...

Pai da. Nu s-a facut nimic si ne mai miram ca ies pe portile scolii niste specimene precum cel despre care tocmai am scris eu azi pe blog.

Dan Gheorghe spunea...

romania mai are mult de asteptat pana va avea o scoala de calitate!

Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Dan Gheorghe spunea...

???

Şerban Tomşa spunea...

Aş avea să vă spun atâtea lucruri, domnule Dan Gheorghe, despre haosul care domneşte în învăţământul românesc de azi...Voi puncta doar câteva aspecte :
1. Nu se mai pune accentul pe munca de la clasă, cu elevii. Se produc hârtii , munţi de hârtii, procese-verbale, "proiecte" care nu folosesc decât celor care le iniţiază, fiindcă obţin puncte în vederea unor salarii sau gradaţii de merit.
2. Energiile cadrelor sunt consumate în activităţi parazitare şi şedinţe, infinite şi interminabile şedinţe : este un adevărat coşmar. În unele unităţi de învăţământ este mai rău decât înainte de 1989.
3. Profesorii competenţi şi cu rezultate la concursuri şi olimpiade sunt sistematic descurajaţi şi marginalizaţi ( mai ales de către cei care se tem pentru funcţiile lor ), până îşi pierde şi ei bruma de entuziasm.
4. Elevii nu mai au nicio motivaţie pentru a învăţa. Când copiii văd că banul vorbeşte pretutindeni, iar dascălii care ştiu carte sunt nişte bieţi amărâţi care nu au pe ce să-şi cumpere o haină decentă, e cineva nebun să mai înveţe ? ?
5. Şcoala este o oglindă a societăţii. Promovările se fac pe criterii politice. Chiar descentralizarea va fi un pretext pentru aservirea totală a şcolii unor grupuri de interese.
6. Ce oameni de valoare mai au dorinţa, în aceste condiţii, să intre în sistem ?
7. Se mai învaţă doar prin sistemul paralel al meditaţiilor.
8. Incompetenţa vine din zonele înalte ale sistemului. V-aţi convins că "specialiştii" de acolo nu ştiu să formuleze nişte subiecte de examen simple. Culmea este că atunci când le nimeresc bine, nu ştiu să le rezolve. Să vă uitaţi peste baremele de corectare şi să vă cruciţi.
9. Ostilităţile sunt conduse tot de "foşti", dar de cei din eşaloanele inferioare.
10. Şi atunci putem întreba ce mai este de făcut ? Cine să facă mult aşteptata reformă ? ( Singurul care a făcut ceva a fost Andrei Marga, dar nu a fost lăsat să-şi ducă acţiunea până la capăt. Văd că acum se merge pe mâna unui instabil mintal, care se numeşte Miclea. )
11. Poate că ar trebui să împrumutăm modelul finlandez. Să se înfiinţeze Universităţi speciale pentru profesori şi, odată cu o organizare novatoare şi o infrastructură pe măsură, să fie schimbaţi şi oamenii care nu au niciun merit ştiinţific. Altminteri, nu văd nicio ieşire.

Şerban Tomşa spunea...

Mii de scuze pentru grabă. Din păcate, oboseala m-a împiedicat să recitesc mesajul. La punctul 3. am comis o greşeală impardonabilă. A se citi corect : "până îşi pierd şi ei bruma de entuziasm." S-ar părea că prostia din sistem m-a contaminat şi pe mine... Fiindcă dezacorduri n-am făcut niciodată până acum...

loredana spunea...

oare daca va creste salariul va creste si caliattea invatamantului???totul se rezuma la asta?daca li se dau mai multi bani vor veni la clasa si vor preda altfel ?sau vor incerca sa creeze in elev valori sau doar sa-l puna sa memoreze lucruri uneori fara rost?ii vor asculta si elevului opinia si initiativa?sau il vor pune doar sa taca si sa asculet ca doar el e elev si celalalt profesor???toate astea se vor schimba cu niste bani in plus?...nu cred caci asa cum banii tin de guvernanti implicarea in ceea ce fac la catedra tine de profesor...si nu costa bani...
poate spune-ti ca acesti bani ii vor motiva...perfect de acord insa intreb :daca unui profesor ii dam 50% majorare de salar ca sa fie motivat sa mearga la catedra cat ar trebui sa i se dea unui miner(de exemplu)ca sa fie motivat sa intre in adanc???
Nu vreau sa spun ca nu e corecta marirea de salariu al profesorului(desi nu cred ca se va face) ci ca, CALITATEA invatamantului NU va creste deloc chiar daca se va acorda marirea asta.Cred ca tine de om nu de bani...
Cu respect ,Loredana

Dan Gheorghe spunea...

loredana, problema pe care o pui tu e corecta. dar trebuie pusa totusi in alt plan. salariile mari trebuie date in invatamant, dar acestea trebuie sa ajunga numai in buzunarul profesorilor de calitate, care au pregatire profesionala buna, au metoda didactica si mai mult decat atat - au vocatie pentru meseria de dascal. in ultimii 20 de ani, din cauza salariilor mici din invatamant, spre acest domeniu au venit cu precadere absolventii de slaba calitate ai facultatilor. in timp ce oamenii de calitate din sistem au renuntat la meseria lor. pentru a se curata sistemul de impostori, salarizarea foarte buna trebuie sa ajunga numai la profesorii de calitate. in plus, trebuie atrasi spre sistem oameni de calitate, tot prin salarii mari. pentru ca pana la urma educatia nu se face nici din manuale, nici din culegeri. lectia se invata la clasa, de la profesor. dar depinde ce fel de profesor e la catedra. multi sunt profesori doar cu numele. nu au metoda didactica, nu au vocatie, nu au nimic. acestia trebuie eliminati din sistem. salariile mari trebuie sa rasplateasca doar valorile.