miercuri, 17 februarie 2010

am vorbit cu ani in urma cu profesori adevarati. pedagogi in adevaratul sens al cuvantului. si care mi-au spus asa : dom-ne, lectia se invata la clasa, de la profesor. asta inseamna ca elevul sa inteleaga lectia. procentual, cel putin 80% dintr-o lectie trebuie invatata la clasa. elevul trebuie sa plece de la scoala cu lectia inteleasa. atentie, inteleasa, nu memorata! asta inseamna educatie in adevaratul sens al cuvantului. iar o lectie ar trebui sa aiba doar datele esentiale despre domeniul respectiv, despre segmentul acela care este predat la un moment dat. nu sa umpli capul elevului cu tot felul de teorii abstracte, din care nimeni nu intelege nimic. si din care, pana la urma, elevul nu ramane cu nimic...


ar trebui sa existe o programa scolara axata pe latura practica. fara volumul de informatii imens care exista acum. si exista de ani de zile. mostenit din perioada comunista, cand elevii erau doar simpli papagali pusi sa memoreze fara sa inteleaga nimic. ar trebui sa avem, dupa aceea, oameni cu vocatie la catedra, profesori adevarati, care sa stie sa explice elevilor o lectie. pai cu cine sa faci asa ceva acum, cand de 20 de ani incoace, spre invatamant vin, in majoritatea cazurilor, indivizi care vor sa se faca profesori doar pentru ca n-au gasit de munca in alta parte, oameni care au terminat o facultate taras-grabis!


dar adevarata problema e ca nu se vrea reforma in invatamant. nu ca nu se poate face. s-ar fi putut face 20 de valuri de reforma, in cei 20 de ani de la revolutie. problema e alta - daca faci o programa scolara eficienta, bazata pe latura practica, si daca ai la catedra oameni care sa stie sa predea o lectie, sa-i faca pe elevi sa inteleaga materia, atunci s-ar intampla ceva ce ar periclita niste interese majore. ar periclita ceea ce se poate numi industria tipariturilor didactice din romania! o industrie care, de 20 de ani incoace, a scos mii si mii de titluri de manuale, culegeri, caiete speciale si alte materiale auxiliare tiparite. volumul mare de informatii din programa scolara stufoasa este regasit asadar in volumul imens de tiparituri didactice.


pai va intreb eu acum - cine ar avea interesul ca aceasta industrie sa dispara? profesorii care sunt autori de manuale? sau profesorii care baga pe gatul elevilor tot felul de astfel de tiparituri? ca de, profii din a doua categorie isi iau si ei comisionul, in functie de vanzarea realizata. sau editurile sau tipografiile care scot pe piata aceste tiparituri? cine are interes ca aceasta industrie sa dispara? nimeni! va dati seama ca se obtin bani grei din afacerea asta. sume colosale, la nivel national! asta este adevaratul raspuns la intrebarea - de ce nu se face reforma in invatamant? programa scolara este esenta sistemului educational. pana acum, in educatia de la noi s-au facut doar schimbari de fatada. dar nu s-a umblat deloc la esenta...


rezultatul acestei situatii? elevii nu se aleg cu nimic, dupa ani si ani de scoala. plus de asta, multi tineri isi nenorocesc spinarea, carand ani la rand ghiozdanele acelea pline cu manuale si alte prostii. asa-zis didactice. nu mai zic de limbajul de lemn in care sunt redactate aceste manuale! ca trebuie sa citesti de trei ori o propozitie, sa intelegi ce a vrut sa spuna "distinsul" autor al acelui manual. ei bine, pe cine credeti ca intereseaza ca elevii isi rup spinarea, carand ghiozdanele alea pline cu "caramizi"? pe cine intereseaza ca scoala scoate pe banda rulanta semianalfabeti, din cauza ca elevii nu inteleg nimic din ceea ce li se preda din manuale? ii intereseaza pe profii autori de manuale? sau pe cei care isi iau comision din vanzarea cartilor? sau pe patronii de edituri si tipografii? sa fim seriosi!


ma gandesc acum ca e a nu stiu cata oara cand scriu sau vorbesc despre acest subiect. asa cum o fac si altii. multi altii. si care e rezultatul? ne batem gura de pomana...

8 comentarii:

elenacris31 spunea...

Buna ziua,
As avea f.multe de spus la acest subiect.
Sa ma prezint, asa pe scurt : sunt licentiata in chimie-fizica, absolventa fac.de chimie din Cluj, incepand cu anul 2000. Nu am predat nici macar o ora, nu am putut intra in sistem. Initial, imi parea rau, dar acum , ma gandesc ca daca ajungeam in invatamant,as fi fost mereu in contradictoriu cu programa. De ce?
Eu ma vedeam ca profa de chimie "aia cu multe sticle si borcane, care face experimente multe, care ne-a pus sa recunostem substante dupa miros, sa obtinem culori noi din combinatii " si nu "profa care mi-a pus 2 ca n-am invatat pe de rost legea x, y sau tabelul periodic al elementelor". As fi vrut, ca elevii mei , sa inteleaga chimia ca o zi din viata lor: e chimie si cand bei ceaiul si-l indulcesti cu zahar, e chimie si cand manaci, e chimie chiar si cand te indragostesti..As fi vrut sa poata deosebi substantele dupa intrebuintarea lor, etc, ar fi multe.. Nu as fi putut merge si scrie pe tabla o ecuatie sau o def., pt.ca asa prevede programa.
Deci , nu am ajuns in invatamant, dar ma lupt cu el.
Am doi copii, dintre care unul scolar, cls.a III-a si, incepand din clasa I mi-am pus mainile in cap. E adevarat, noi nu am prins manualele alternative, dar ei saracii, au o biblioteca intreaga in ghiozdan. Din clasa I caiet special de mate, culegere de mate + manual de mate + 2 caiet de teme acasa si in clasa.(la fel la romana, optional, etc). Materia-varza, multa, aiurea , urata.
A facut ecuatii de gr.1 (ma rog, operatii cu termen necunoscut a+3=6 in cls.I si a intrebat:"Mami, ce cauta literele langa cifre, doar suntem la mate?" Si , nu am culegerea (acum sunt la serv), sa vedeti formulare pt. clasa I, de ex.: "la diferenta celui mai mare numar pare de doua cifre si predecesorul celui mai mic nr. de doua cifre, adaugati rasturnatul diferentei nr..." Oameni buni, sunt niste copii, care pana in cls.I s-au jucat si dintr-o data ,le spui cu un vocabular de om de stiinta cate-n luna si in stele...
Da, nimeni nu e interesat de reforma in invatamant , dar noi, parintii, am putea cere asta. De ce sa dam sute de lei intr-un an scolar pe caiete tip si culegeri care-i imbogatesc pe altii, nu cunostintele de baza ale copiilor?
De asta sunt revoltata la fiecare sedinta cu parintii. Si uneori ma intreb, Ion Creanga a invatat din ceaslov, "proful "meu de mate din liceu a mers descult pana la autobuz ( era dupa razboi) si au ajuns oameni mari , iar ei ? ce vor ajunge ei, cand le dai materie cu sacul, grea, netriata si mai ales, obligatorie?
Tare as vrea sa vad si alte pareri.
Cu salutari din nordul tarii,
Cristina

Dan Gheorghe spunea...

din pacate, glasul parintilor nu e ascultat. si eu am un copil in clasa a IV-a. de cate ori am vorbit la sedintele cu parintii despre programa incarcata m-am lovit de acelasi raspuns invariabil al invatatoarei - asa era si acum 30 de ani. prin urmare, asa ar trebui sa fie si acum. sa-i condamnam pe copiii din actuala generatie si pe cei din generatiile viitoare la aceleasi eforturi inutile. de ce? in numele unei prost intelese traditii...

gabi spunea...

buna,
scuze de offtopic,
m-am mutat aici :
http://gabitzu.eu/

o zi senina !

Dan Gheorghe spunea...

ok!

Fara aripi spunea...

Exista totusi un mare avantaj, pe care il au generatiile noi. Pot culege informatii complementare de pe internet. Despre orice,inclusiv desene si scheme, intr-o secunda.

Dan Gheorghe spunea...

nu-i adevarat. daca nu ai cultura generala solida, daca nu ai citit carti, nu poti sa-ti umpli golurile de informatie de pe internet. ganditi-va numai ca trebuie sa stii CE sa cauti pe internet. daca nu stii ce, gasesti tot felul de aberatii. cultura nu se face cu internetul, ci prin lectura, prin educatia primita de la scoala. problema e ca scoala nu mai face educatie in adevaratul sens al cuvantului.

Fara aripi spunea...

Ah, nu, ceea ce ati scris e 100% adevarat si se aplica si cand eram noi elevi: se invata ori de placere la profesorul care preda lectia cu suflet si se si intelegea, ori de frica. Pacat de toti anii pierduti din viata in care ni se baga pe gat lucruri inutile. Mai nimic practic, ceva sa te ajute in viata. Sincer, mai multe am invatat singura din carti si de pe net. Precizez inca o data- internetul ca lectura aditionala, in nici un caz instrument de copy-paste pentru temele de acasa.

Fara aripi spunea...

In plus, copiii ar trebui testati de timpuriu pt aptitudini si inclinatii, si sa li se dea mai multe ore de curs pt materiile care ii intereseaza