marți, 29 iunie 2010

Taman ce-a inceput bacalaureatul si hop un scandal. Ca s-a dat spaga la profesorii din comisia de examinare, la un liceu. Dar s-a vorbit la fel de bine si despre un obicei mai vechi, anume banii de protocol pe care elevii ii dau pentru indestularea profilor din comisiile de examinare. Obicei deja raspandit in toata tara. Si despre care nimeni nu vrea sa spuna nimic, mai ales in fata camerelor de luat vederi. Ajunsi la acest punct, vreau sa ating un anumit subiect - e vorba de o lectie de viata pe care tinerii abia iesiti de pe bancile scolii o invata de la profesorii lor. Lectia minciunii. Si asa se spune de ani buni ca invatamantul romanesc nu modeleaza caractere. Ei, uite ca le modeleaza. Care e lectia, in fapt - ca trebuie sa-ti tii gura atunci cand e vorba de ceva ce te priveste si pe tine, si pe altii. Cum s-ar spune, omerta, legea tacerii. Pentru ca in cazul acestor bani de protocol e clar ca avem de-a face cu doua tabere care au acelasi scop - pe de-o parte cadrele didactice, prea sarace sau in unele cazuri prea lacome, ca sa respinga un cadou de la elevi, macar un salam, ceva, ca sa nu spun cateva sticle de whisky. Iar pe de alta parte elevii, multi din ei trecuti prin 12 ani de scoala ca gasca prin apa, speriati si de umrba lor, daramite de un examen, si cu speranta ca profii, astfel cadorisiti, vor fi mai blanzi la testare. Si uite asa se pune de-o intelegere tacita intre cele doua parti - sa ne tinem cu totii pliscul, si tuturor ne va fi bine. Nu-i asa? Iar daca vine presa, taceti malc cu totii. Nu stim, nu dam, n-am vazut. Mergi pe burta si rezolvi problema. In stil romanesc. Ne facem ca facem. Ne facem ca invatam. Ne facem ca dam examen. Ne facem ca primim note bune la examinare. Ne facem ca avem o diploma. Ne facem ca suntem destepti. Astea sunt lectiile de viata, cele adevarate, pe care elevii le primesc in scolile din Romania. Bune lectii, taman bune pentru generatiile viitoare, de la care asteptam schimbarea din temelii a tarii...

4 comentarii:

Popa Mihaela-Adelina spunea...

Ai pus punctul pe "i". Iti dau dreptate, sa stii.
Recunosc deschis ca si eu am dat bani de protocol, la bacalaureat. Dar sti cum e: de ce sa iesim noi in fata, sa iasa altii. Daca vrem sa schimbam ceva, suntem prea diferiti de restul si apoi ignorati.

Il citez pe Mircea Badea: "Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul."

Dan Gheorghe spunea...

nu sunt prea optimist in privinta stoparii acestui obicei. probabil ca va caontinua atata timp cat oamenii vor accepta acest lucru. si ma refer aici in primul rand la parintii elevilor.

Lăcry spunea...

Bine zis.
Nu ţin partea nimănui, să ştiţi!
Dar nu cred că ar trebui băgaţi toţi în aceeaşi oală!(Mă refer la profesori.)Mai există şi oameni cinstiţi.
Gândiţi-vă că după tăierea salariilor un debutant ca mine, rămâne cu 600 de lei.
Poate că pe unii i-a împins sărăcia, pe alţii lăcomia şi alţii au fost pur şi simplu prinşi la mijloc.
Deşi sunt profesor de 7 ani de zile, am refuzat de fiecare dată să mă duc la bac ca evaluator.
Nu am scăpat însă de tezele unice de acum 2-3 ani, când am reuşit să mă pu "bine" cu o d-nă director care voia să-i ridic nota(prin intermediari)unui copil de la 4, la 6.
M-a uimit faptul că ştia exact ce nr. are lucrarea şi că este în setul pe care-l aveam de corectat.
Am zis că nici dacă era vorba de o rudă, de-a mea, nu măream nota, că banii nu mă interesează şi că am fost şi sunt un om sărac şi cinstit.
Şi cred că mai sunt oameni ca mine în ţara asta!
Corupţia, trebuie să ia sfârşit şi cred că stă în puterea noastră să facem acest lucru!NU?!

Dan Gheorghe spunea...

daca nu te "integrezi" in sistem risti sa fii expulzat de acolo. s-a mai intamplat cu oameni de calitate din educatie care au fost fortati intr-un fel sau altul sa plece. sau care pur si simplu erau scarbiti de ceea ce se intampla si au renuntat singuri la catedra. am inteles ca sunteti un om cinstit. dar oameni ca dumneavoastra n-au rezistat mult in acest sistem in care personaje de genul doamnei directoare, de care ati povestit, fac legea. iar cei care iau spagi si fac alte manevre n-au drept motiv saracia. ci lacomia. le-a intrat in sange acest fel de comportament.