joi, 14 iulie 2011

Ca sa te rogi la Dumnezeu, trebuie sa platesti taxa la preot. Asta se intampla la Manastirea Neamt. Am fost zilele trecute acolo. Erau doi popi la poarta. Unul incasa taxa. Iti dadea bilet. Altul numara un calup de bilete. Probabil sa vada cat mai au de incasat pe ziua respectiva. Numara biletele, de parca ar fi numarat cea mai mare comoara. Mi s-a parut ca nici urma de credinta nu mai e in haina lor preoteasca. Erau niste oameni de afaceri, nu preoti. Taxa de intrare in Manastirea Neamt e de 5 lei pentru adulti si de 3 lei pentru copii. Numai cat am stat noi acolo, o jumatate de ora, au venit cateva autocare cu adulti si copii. Deci va dati seama ce bani se fac numai din biletele de intrare! La muzeul manastirii, o carte de oaspeti, in care sa-ti scrii impresiile. Mi-am scris si eu impresiile. Despre bilete. Si mai ales despre ce-a spus Iisus Hristos oamenilor - daca vreti sa va inchinati lui Dumnezeu, inchinati-va la primul ciot pe care care il intalniti in padure. Aceea este biserica mea. Cu siguranta, zic eu, ca acolo e mai multa credinta...

10 comentarii:

Corina spunea...

In asta am transformat noi Manastirile. Noi cei care mergem sa le vedem, sa admiram nu sa ne rugam. Biletele sunt taiate doar in week-end cand sunt mai mult vizitatori decat credinciosi. Daca ajungi in timpul saptamanii nu gasesti pe nimeni la poarta sa taie bilete. Mai mult te poti ruga in bisericuta mica, in fata Icoanei Maicii Domnului fara sa te intrebe nimeni nimic. Doamne ajuta!

Dan Gheorghe spunea...

gresesti! eu am fost la Manastirea Neamtului intr-o zi de miercuri. si se taiau bilete. nu inteleg despre care "noi" vorbesti, care am transformat manastirile in SRL-uri. nu noi, enoriasii, am facut asta, ci preotii. si daca multi oameni nu mai cred in nimic sau se duc spre cine stie ce secte, e din cauza ca preotii ortodocsi iti fac pur si simplu sila! eu nu sunt de acord cu sectele. eu sunt ortodox. dar cred doar in Dumnezeu. nu si in biserica.

Naked spunea...

adevarat "cred in Dumnezeu nu in biserica" :).tot ce misca si atrage oamenii are un pret..pacat! fiindca nu asta inseamna viata.
si referitor la bilete, biletele exista pentru ca le cumparam noi,noi-tu, eu, mama etc si asta se intampla pt ca aveam nevoie sa credem in ceva.in ce nu stiu exact dar biletu ala parea cea mai coreca alegere.nu o sa auzi pe nimeni spunand "a platit 3 lei ca sa se roage!" pentru ca e vorba de Dumnezeu dar uitam ca nu El pune preturile ci oamenii..deci nu stiu cum ramane cu "a platit 3 lei ca sa se roage ?! "

Dan Gheorghe spunea...

aici ai perfecta dreptate. si eu am platit biletul si pe urmaq m-am intrebat daca nu era mai bine sa nu fi intrat in manastire. adica sa nu fi platit biletul. dar cand vii de la sute de kilometri distanta, din bucuresti si daca tot ajungi la Manastirea Neamtului, parca e pacat sa nu vezi lacasul acesta. insa preotii au un comportament jenant. absolut jenant!

nicolae spunea...

Domnule Dan,
oricat ar suna de ridicol, va spun ca intentionez sa infiintez un nou partid - "a treia cale". nu visez nici sa devin presedinte, nici sa ocup vreo functie publica de pe urma careea sa prosper. vreau sa ofer acestei tari si lumii o idee de sistem politic nascut din respingerea deopotriva a comunismului si comunismului, luand ce are bun fiecare. asta inseamna o opozitie de lunnga durata fiindca este greu sa convingi oamenii cu ceva nou dupa ce s-au invatat asa si au teama puernicilor zilei si neputinta propriilor forte. dar se poate construi caramida cu caramida un program politic si, in timp, acesta poate aduna forte.
va scriu fiindca va vreau in acest partid fiindca sunt dezarmat si incantat de placere citind ce ganditi. Daca cererea nu gaseste bratele deschise, permiteti-mi sa ma aplec asupra scrierilor dv si sa culeg idei care sa devina proiecte in programul acestui partid. Tare as fi dorit sa ma ajutati sa fac un program extraordinar.
adresa mea fortamorala@gmail.com

p.s. nu este obligatoriu sa faceti public acest com.

Dan Gheorghe spunea...

ar fi nevoie in romania de oameni corecti. si stiti cati sunt? majoritatea! nu glimesc deloc. majoritatea oamenilor din tara asta sunt de mare calitate. au insa si un defect - sunt tacuti. se dau la o parte mult prea usor. am sa scriu curand un reportaj dintr-o comunitate care isi rezolva singura problemele. este o asociatie dintr-un sat transilvanean. dar stiti ce scrie in statutul acelei asociatii? ca seful ei nu poate fi membru de partid. oamenii aceia isi rezolva problemele fara politica. si le rezolva. au facut o scoala, au renovat biserica, au amenajat un stadion de fotbal, au introdus in sat conducte de gaze. deci pentru a se face ceva bun in tara asta nu neaparat de politica e nevoie, ci de unitate!

cherie spunea...

Referitor la taxa...
Dupa parerea mea taxa este corecta si lipsa de intelegere a noastra se datoreaza:
1. conceptiei ortodocsilor care considera biserica o institutie de stat, ori se intretine singura, ori sa o intretina statul(biserica ortodocsa nu are o conucere unica asa ca cea catolica. Toate bisericile statelor ortodocse sunt autocefale, conducerea este individuala pentru fiecare stat)
2. tu nu te-ai dus la manastire sa te rogi ci sa o vizitezi asa cum te-ai duce la un muzeu si la muzeu platesti intrarea caci are cheltuieli de intretinere. Daca te-ai si rugat acolo, nu are nici o relevanta caci de rugat te poti ruga (si chiar te rogi) si la tine acasa. Nu iti cere nimeni taxa cand iti faci cruce daca treci pe langa o biserica.(mie obiceilul asta nu imi place)
3. nu cred ca acei calugari te-au primit ca pe un credincios, ti-au cerut doar bunacuviinta cand intri la ei in biserica, daca erai mahomedan sau evreu se comportau cu tine la fel. Pentru ei, erai un turist.

cherie spunea...

Domnului Nicolae
Vreti un partid nou fara sa aveti un program? Daca aveti nevoie de inspiratie faceti un blog unde intrebati oamenii ce si-ar dori si poate va formulati niste idei.
Dar (ma intreb eu)daca dv. nu aveti nici o dorinta... cu ce vreti sa contribuiti, cu sediul, cu presedentia, cu ceva bani? Intreb serios.

pisy spunea...

dar cu manastirile care nu percep taxe de intrare cum ramane? nu au si acestea oare aceleasi nevoi si trebuinte ca si cele care au taxa de intrare? ele cum se intretin fara taxe de intrare? si ma refer la manastirile din jud valcea unde nu am platit nici o taxa de intrare, manastiri care sunt la fel de valoroase ca si cele din moldova si bucovina (moldovita, sucevita, voronet, putna, humor, neamt).

la manastirea govora nu e nici o taxa, aici s-au tiparit primele carti in lb romana, prima carte de legi in limba romana. oare aceasta manastire cum se poate intretine fara taxe de intrare, taxe foto-video? la govora cand ajungi nu-ti vine sa mai pleci, te simti parca imbratisat de Dumnezeu si pleci cu gandul sa revii. pe cand manastirile care cer taxe de intrare iti cam lasa un gust amar...

Dan Gheorghe spunea...

asta m-a mirat si pe mine - taxe la manastirile din Moldova. si nu numai acolo. si la Curtea de Arges. ba mai mult, acolo, in biserica veche, e chiar inauntru un adevarat talcioc. de foarte prost gust. deci chiar in biserica. jumatate din cladire e talcioc. abia cand te apropii de altar, in apropierea caruia se afla moastele Sfintei Parascheva, e liniste si un spatiu pe care il simti al lui Dumnezeu.