luni, 19 septembrie 2011

Traditie. Chiar asa?!

Produse traditionale. Sa mancam eco. Sa mancam la fel ca stramosii nostri. Branza si slana. Si altele asemenea. Te duci la un targ de produse traditionale. Dulceturi si branzeturi. Mezeluri. Toti te imbie. Hai la mine, ca am ceva special. Traditie. Traditie? Cati dintre cei care vand asemenea produse respecta cu adevarat retetele autentice? Care nu sunt usor de facut. Mai ales ca, daca respecti reteta autentica, nu obtii o cantitate prea mare de produs finit. Ori la noi apare tentatia de a scoate cantitate cat mai multa intr-un mod de preparare cat mai usor. Si atunci normal ca te imbie aditivii. Adica pe tine, ca producator, te imbie, vreau sa zic. De curand, in judetul Suceava fiind, am cumparat doua borcane cu dulceata de la un tip care se recomanda producator autentic. Am gustat din borcanul pentru degustare. Buna dulceata, bine inchegata. Am luat. Acasa ajungand, deschid borcanul meu, sigilat, si ce descopar - dulceata vanduta mie nu mai era atat de inchegata, ca cea din borcanul pentru degustari. Era mai apoasa. Oare de ce?! Intrebare retorica, evident. Altadata, un bun cunoscator al fenomenului carnatilor de Plescoi, mi-a spus ca multi producatori din zona aceea se dau drept mari mesteri in domeniu. Dar in fapt numai cativa respecta reteta originala. Restul sunt niste ageamii. Ca sa nu spun un cuvant mai greu! De curand, altcineva mi-a zis ca e inca destul de incetosata la noi ideea cu reglementarea produselor traditionale. Adica sa se stabileasca cine respecta retetele din mosi-stramosi si cine este un escroc. Na, c-am spus si cuvantul "magic"! In conditiile astea, a te duce la un targ de produse traditionale nu e totuna cu a te "intoarce" in timp, la stramosi...

4 comentarii:

Ioana Gînju spunea...

..au fost dintotdeauna asa oameni. sarlatanii au strabatut veacurile

Dan Gheorghe spunea...

da. dar cred ca si cumparatorii ar trebui sa nu se mai lase asa usor pacaliti.

gabi dora spunea...

asa se intampla in mai toate zonele, din pacate, si cu carnatii(virsli) de Salas am trecut printr-un eveniment similar.
In conditiile in care se presupune ca sunt 5 producatori traditionali locali, iar noi achizitionam cantitati mari pentru o cabana. Te trezeai cu produse mucegaite, in stare de putrefactie...groaznic, dupa ce am incercat cu fiecare, am ajuns la concluzia ca trebuie sa apelam la un producator conventional, care cel putin isi asuma obligatia de a te servi la un alt nivel calitativ. Cand mi se spuneau ca producatorii traditionali introduc coloranti artificiali, de genul celor din hartia igienica roz, pentru a da culoare carnatilor, am crezut ca sunt doar legende rurale...dar din pacate nu sunt!

Dan Gheorghe spunea...

inseamna ca acele alimente mucegaite nu aveau nici macar aviz sanitar-veterinar, daramite certificat de producator traditional. sunt doua lucruri distincte. macar daca producatorul nu respecta reteta traditionala, in schimb e obligat sa aiba aviz sanitar pentru marfa sa.