sâmbătă, 25 mai 2013

Vin examenele nationale. Nota 10 pentru fabrica de diplome. Nota 2 pentru elevi!

Cat de curand vor incepe examenele nationale, de la finele clasei a opta, respectiv a XII-a. Si vom auzi din nou despre foarte multi candidati care sunt practic semianalfabeti. Ce este un semianalfabet? Un om care stie sa scrie si sa citeasca la nivel mediu, dar a carui cultura generala este zero. Notele de 2, 3 si 4 vor fi majoritate la candidatii acestor examene, din pacate. Ca si-n anii trecuti. Tragic pentru acesti copii. Mai ales pentru cei care termina liceul. Te intrebi ce au invatat – e clar ca nimic! – in 12 ani de scoala. Dar oare acestea sunt numai notele lor? Categoric nu! Nota 2 e si a invatamantului romanesc. Dar poate fi spus si mai direct – daca un elev vine la examen si ia nota 2, inseamna ca profesorul care l-a “pregatit” in scoala este, la randul lui, de nota 2.

 

Calitatea personalului didactic din Romania. De cate ori nu auzim fraza asta! Dar sa intram in profunzimea sistemului. In orice scoala te-ai duce auzi de la profesori un lucru foarte clar. Ei se cunosc bine unii pe altii. Cam jumatate dintre profesori au pregatire didactica adecvata, vocatie, capacitate de dialog. Restul – vai de mama lor! Si mai ales vai de elevii pe care-i au. De peste zece ani aud oameni cu mare experienta din invatamant care spun – spre acest sistem se indreapta cu precadere absolventii mediocri ai facultatilor. E un fenomen cunoscut dupa 1990. Acutizat, pentru ca si inainte de 1989 procentul incompetentilor de la catedra era destul de mare. Dar nu inspaimantator, ca acum.

 

Reforma in invatamant. Frumoase vorbe! Ce s-a facut in realitate din 1990 incoace? Nimic! Ce ar trebui facut? Trei lucruri esentiale – distrugerea industriei tipariturilor didactice, schimbarea din temelii a programei scolare si investitii masive in oamenii din invatamant. Asta inseamna salarii. Cele mai mari salarii din economia Romaniei ar trebui sa existe in domeniul educatiei. O tara se poate dezvolta cu oameni bine pregatiti profesional si cu o cultura generala solida. Deci salarii mari in inavatamant, incepand chiar de azi. De maine, in schimb, toti incompetentii de la catedra trebuie dati afara din sistem. Iar in locul lor atrasi oameni care au vocatie si pregatire profesionala pentru meseria de dascal. Vocatia este esentiala!

 

Profesorul trebuie sa devina centrul universului educational. E vorba de profesorii adevarati! Lectia se invata la clasa de la profesor – asta spune orice dascal care se respecta. Daca vreti in procente, 80-90% dintr-o lectie trebuie invatata, in sensul de a fi inteleasa, de la profesor. Reforma programei scolare – programa sa contina datele esentiale pentru formarea unei culturi generale solide. O programa scolara aerisita astfel duce la urmatorul pas – nu mai e nevoie de manuale, culegeri, caiete speciale. Educatia trebuie sa fie una practica. Elevul vine la scoala si intelege lectia, nu o memoreaza.

 

Cine are de castigat de pe urma industriei tipariturilor didactice? In niciun caz elevii. Ci numai adultii. E vorba de patronii din domeniul editurilor si tipografiilor. Plus profesorii autori de manuale. Plus alta mare categorie de profesori, cei transformati in vanzatori de carti ai editurilor. Tot acest sistem de interese trebuie pur si simplu demolat, apoi plantat flori in locul lui. Au elevii ceva de castigat de pe urma cartilor scolare? Nimic. Se stie foartebine calitatea execrabila a continutului manualelor. Elevii au doar de pierdut. Multi isi indoaie spinarea carand zilnic ghiozdanul acela atat de greu, incat ai impresia ca e umplut cu cine stie ce, poate caramizi.

 

Evident, sunt profesori care nu evita sa gaseasca o explicatie pentru rezultatele slabe ale elevilor lor. Adica ceva de genul – copiilor nu le place scoala! Chiar asa? Hai sa ne amintim de ce spuneam mai devreme – esentiala pentru un profesor este vocatia. Ce inseamna asta? Faptul ca in scoala nu trebuie predate doar lectii, ci si modelate caractere. Ai elevi carora nu le place o materie anume? Atunci tu, ca profesor, trebuie sa-l faci pe elev sa indrageasca acea materie. Sa-i deschizi orizonturi nebanuite. Sa vorbesti pe intelesul lui. Cati profesori fac asa ceva azi in scoala romaneasca? Intrebare retorica! Dar cati, in schimb, isi trateaza elevii cu sila, de sus, incat copiii ingheata de frica in fata unor asemenea specimene?! Nu mai vorbesc de copiii care ajung, din cauza asta, sa urasca materia respectiva.

 


Sa se faca toate aceste reforme – si multe altele – in invatamant. Iar apoi nu vom mai vedea, cu siguranta, note de 2 si 3 la examenele nationale. Nu vom mai vedea semianalfabeti. Vise, nu-i asa? Pentru ca sistemul de invatamant din Romania are cu totul alt scop. Acela de a produce bani. Nu de a face educatie. Pentru fabrica de diplome educatia este cel mai mare pericol…