joi, 9 aprilie 2015

Falsa problema creata in jurul orei de religie ascunde lipsa transformarilor radicale in sistemul educativ romanesc. Religia scolii romanesti – reforma!



Cum ar fi ca, de maine, elevii sa aiba posibilitatea unui chestionar prin care sa opteze pentru oricare dintre disciplinele studiate la scoala? Vreau sau nu matematica, fizica, chimie, istorie si asa mai departe. De ce numai pentru religie sa existe o asemenea optiune?

Sa lasam de-o parte ipocrizia

Disputa pe care am urmarit-o in ultimele zile pe tema orei de religie in scoli evita tocmai subiectul principal, anume lipsa de reforma din invatamant, in ultimii 25 de ani. Faptul ca programa scolara e supraincarcata cu multe informatii, o buna parte dintre ele inutile. Sau ca la catedra au ajuns, in buna masura, oameni fara metoda didactica si vocatie pentru meseria de dascal. Si ca invatamantul nostru se bazeaza, in continare, pe toceala. Nu mai e o noutate cand auzi un elev care spune ca uraste o anumita materie. Dar oare chiar pentru ca disciplina aceea nu e frumoasa? Nici pomeneala. Ci, in primul rand, din cauza ca acel copil nu intelege nimic de la profesorul sau. Ce ar raspunde elevul respectiv in cazul in care ar fi intrebat - vrei sa mai studiezi chimia sau matematica?

Vocatia, mai presus de orice in scoala

Am avut ocazia, ca elev, sa indragesc matematica, altfel o limba straina pentru mine, in clasa a V-a, datorita unei profesoare care avea cu adevarat har. Si pe care o voi tine minte toata viata pentru felul in care stia sa vorbeasca. Asa cum rostea ea, la clasa, cifrele se transformau realmente in poezie. Aceasta este esenta problemei si in cazul religiei. Ca si la restul disciplinelor. Chestiunea nu trebuie sa fie legata de controversa - a fi sau a nu fi religie in scoala. Cu totul alta este problema. Cum aplici aceasta idee, pentru ca disciplina respectiva sa ajunga cu adevarat la sufletul elevilor?

"Nu disciplina religie este o problema"

Am abordat subiectul religiei in scoli in compania unui om care s-a remarcat de mai multi ani prin modul obiectiv de a privi diverse probleme cu care se confrunta societatea romaneasca. Ma refer la profesorul universitar doctor psiholog Aurora Liiceanu. Lipsa de reforma din invatamant este invocat si de interlocutoarea mea. Ca si chestiunea legata de o parte dintre profesori, mai degraba apropiati de statutul de functionari, in ceea ce priveste precaritatea metodelor de predare, fara a fi vorba numai de subiectul religie. Daca e sa vorbim numai despre aceasta disciplina, atat de invocata zilele acestea, Aurora Liiceanu se exprima fara echivoc - "nu avem o resursa umana care sa faca din religie un subiect de interes pentru elevi, dar si pentru societate. De aceea nici nu avem o viziune mai larga, nu intelegem alte religii, alte culturi. Nu disciplina religie este problema, ci mai degraba modul in care aceasta idee este aplicata".

O istorie de 25 de ani

Un scurt istoric al prezentei religiei in scolile din Romania ne intoarce, in timp, pana in 1990, cand apare ora de educatie moral-religioasa, studiata o data la doua saptamani, pentru ca din 1991 sa avem, saptamanal, ora de educatie moral-civica, iar din 1993 ora de religie. Prezenta initial in scolile generale, din 1998 si in licee, un an mai tarziu devenind parte din structura de baza a disciplinelor studiate in scoala. Alta este situatia incepand din 2001, cand apare posibilitatea ca parintele sau elevul sa solicite neparticiparea scolarului la ora de religie. Situatia s-a rasturnat prin recenta decizie a Curtii Constitutionale. Pentru ca, de acum incolo, religia va fi studiata numai de acei elevi care o solicita. Chiar acum suntem in perioada in care, in toata tara, elevii si parintii lor primesc chestionare. Daca vor, completeaza foaia. Daca nu, nu.

Soarta incerta a profesorilor de religie

Ce te faci insa cu intregul angrenaj construit in jurul acestei discipline, in ultimii 25 de ani? Pentru ca, asa cum remarca Marius Nistor, liderul Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret", sunt deja in invatamant aproximativ 6.000 de profesori de religie. Ce se va intampla cu cei care nu vor mai avea clase, daca elevii vor spune "nu" religiei? O parte dintre ei sunt preoti si au parohiile lor. Dar exista o categorie, destul de numeroasa, a celor care au absolvit Teologia, optand sa lucreze la catedra. Pentru ei, viitorul pare acum imprevizibil. "Acest subiect este sensibil. Trebuie discutat fara patima, iar interesul elevilor sa primeze. Am solicitat masuri de urgenta din partea Ministerului Educatiei, pentru ca vorbim totusi despre cadre didactice a caror soarta devine incerta la mijlocul anului scolar. Acesti oameni au totusi contracte de munca pe o perioada nedeterminata si ele, conform legii, trebuie respectate", spune liderul sindical.

Dincolo de vorbe, reforma-i esentiala

Altfel, societatea romaneasca trepideaza acum in jurul orei de religie. Ba un miting in favoarea acestei discipline, la Suceava, ba artisti care sunt si ei de partea aceleiasi idei, precum poeta Ana Blandiana, actorul Dorel Visan sau cantaretul Connect-R. Merita amintit in acest context si cuvantul patriarhului Daniel, care a definit inscrierea la ora de religie ca pe "un act de marturisire publica a credintei". Dincolo de toate, esential este mesajul pe care Ministerul Educatiei ar trebui sa-l inteleaga, in sfarsit - faceti reforma adevarata in invatamant si transformati scoala, printr-o programa efiecienta si prin profesori de inalta tinuta profesionala si vocationala, intr-un loc in care elevii sa mearga cu placere. Si atunci ei vor invata, de drag, toate materiile, inclusiv religia.




Dan Gheorghe, 3 martie 2015


Niciun comentariu: