joi, 9 aprilie 2015

Faceti reforme adevarate in Educatie! Terminati cu peticeala!



Opt clase de invatamant obligatoriu, dupa care un examen, dar nu numai de verificare a cunostintelor. Testul are o esentiala componenta psihologica. Trebuie sa se vada cine are dragoste de carte si cine nu. Rapoarte si observatii, de o jumatate de secol incoace, arata ca fiecare generatie care finalizeaza gimnaziul, la nivel de tara, poate fi impartita in doua categorii, aproape egale. Elevi carora le place invatatura si altii care n-au inclinatie spre asa ceva. Cei din prima categorie merg spre liceu.

Restul - catre scolile de arte si meserii. Cu specific diferit, in functie de meseriile traditionale din anumite zone ale tarii. Specializarile depind si de investitiile, romanesti sau straine, pe care contam in diverse orase. Bratara de aur poate fi astfel redescoperita de tinerii care, la 18 ani, pasesc in viata, avand cu totul alte perspective in a-si castiga painea.

Cat priveste liceele, cei care merg acolo trebuie indrumati tot in functie de aptitudinile pe care le-au dovedit in primii opt ani de studiu. Esentiala este conlucrarea intre parinti si scoala, in timpul gimnaziului, incat copilul sa fie indrumat spre acel domeniu in care capacitatile sale pot sa infloreasca.

Ajunsi dupa patru ani de liceu in fata Bacalaureatului, elevii dau masura nu doar a pregatirii teoretice, ci si a maiestriei cu care stapanesc meseria pe care si-au ales-o. Dintre acestia, numai varfurile vor bate la portile facultatilor, pentru examenul de admitere. Tineri a caror inteligenta si creativitate ii recomanda pentru specializarea in mediul universitar.

Programa scolara schimbata din temelii. Latura practica trebuie sa ia definitiv locul celei teoretice. Profesorul sa revina in centrul universului educational. Lectia se invata la clasa, de la profesor, in proportie de cel putin 80%, nu din manuale sau culegeri. Asta o spune orice pedagog care se respecta. Asa cum tot pedagogi din felurite domenii mi-au atras atentia, de-a lungul timpului, ca programa de azi nu numai ca e plina de informatii inutile. Mai grav, e vaduvita de esentiale elemente care duc la construirea unei culturi generale solide.

O masura de prima importanta e reinfiintarea scolilor satesti. Copiii care dovedesc atasamentul fata de invatatura trebuie sustinuti de statul roman cu burse indestulatoare, cand vor ajunge la liceu, ba si mai departe, in facultate. Sa nu uitam de valorile neamului romanesc, majoritatea plecate tocmai din "pierdutele" sate ale tarii.

Necesara majorare a salariilor in invatamant nu mai poate astepta. Ba chiar aceastea trebuie sa atinga cea mai inalta cota din economia romaneasca. Daca se poate, azi sa se intample acest lucru. De maine, in schimb, toti oamenii din sistem care si-au dovedit incompetenta se despart definitiv de catalog. Unele voci admit ca procentul ar ajunge la cel putin 30%. Fara metoda didactica si fara vocatie, fara capacitate de dialog, nimeni nu poate avea pretentia ca e invatator sau profesor, de scoala generala, liceu ori facultate. Nu mai zic de cei al caror deviant comportament este o rusine fata de aceasta nobila meserie. Sau de spagari.

Radicala transformare a programei scolare va duce la eliminarea celor doua "industrii" care capuseaza sistemul de mai bine de 20 de ani - a meditatiilor particulare si a tipariturilor didactice. Cu parere de rau pentru nenumaratii "experti" din liceele "de elita", inspectoratele scolare si din minister, a venit timpul sa inceteze activitatea ca autori de manuale, culegeri si caiete speciale. Ce efecte au aceste carti pentru copii? Ar fi bine sa discutati cu medicii ortopezi despre riscul la care se expun copiii, de a-si deforma coloana vertebrala, carand zilnic ghiozdanul, atat de greu, incat pare mai degraba umplut cu caramizi. Vestea e rea si pentru unii dintre milionarii nostri din top 300 sau 500, patroni de edituri sau tipografii, care au facut bani frumosi, din 1990 incoace, de pe urma sutelor, daca nu chiar miilor de titluri de carte mai mult sau mai putin didactica. Cat priveste studentii, chiar daca nu-si rup spinarea, isi storc creierii. Mai ceva decat Biblia, manualul propriului tau profesor trebuie nu numai cumparat, dar si studiat. Pentru ce?!...

Reducerea masiva a populatiei scolare din licee va afecta grav si dascalii a caror activitate s-a axat, de-a lungul anilor, pe meditatiile particulare. E drept, nu putem vorbi de o activitate subterana. Meditatiile particulare au fost legalizate inca din anul 1973, dar atunci li s-a pus profesorilor conditia sa plateasca impozit pe veniturile astfel obtinute. Sa nu uitam ca la mijlocul anilor '80 apare un ordin al Ministerului Educatiei care interzice profesorilor sa-si mediteze proprii elevi. Masura nerespectata de cei mai multi dascali. Daca mergi in liceele din Capitala sau din alte mari orase, intreband elevii de-a XII-a cum se pregatesc pentru Bac, cei mai multi vor spune ca vin la scoala numai pentru a face simplul act de prezenta. Cu profesorii lor, in schimb, instruirea necesara examenului e asigurata in particular. Circulau tot felul de procente, cu ani in urma, referitoare la numarul elevilor din Romania care fac meditatii particulare. Se ajunsese pana la 80%, daca-i punem la socoteala si pe cei din gimnaziu. Te si intrebi de ce se mai duc copiii la scoala.

Doar sclipirile de inteligenta vor ajunge la facultate. Oare ce se va intampla cu multitudinea universitatilor de stat si, mai ales, private din tara noastra?! Cu referire expresa la filialele deschise prin diverse orasele de pe cuprinsul patriei, unde, pe banda rulanta, din 1990 pana azi, au fost transformati militieni, secretare, bucatarese ori pierde-vara de bani-gata in licentiati in Arta-Buzunarelor-Pline-Cu-Diplome. Se vor inchide "fabricile"? Se vor planta flori in locul vechilor edificii? Adevarul e ca florile pot fi mult mai benefice!

Acestea sunt gandurile celui care - ca jurnalist, axat candva pe Educatie, dar si tata al unui baiat de clasa a VIII-a - se declara satul pana peste cap de peticeala ultimilor 23 de ani din invatamant. Radicalele schimari - oricare ar fi acelea, nu am pretentia expertului - trebuie sa stopeze bataia de joc la care sunt supusi copiii nostri. Si sa incurajeze adevaratele valori de la catedra. Mesajul meu pentru sefii Educatiei - bazati-va pe oamenii competenti, dedicati sufleteste meseriei lor, care n-au parasit inca sistemul, in ciuda faptului ca pana acum n-au avut dreptul la o cariera, marginalizati de politruci. Transformati scoala in adevaratul motor al dezvoltarii Romaniei. Sunteti oare in stare de asa ceva? Daca nu, vai de viitorul copiilor nostri!



Dan Gheorghe, 9 iulie 2013


Falsa problema creata in jurul orei de religie ascunde lipsa transformarilor radicale in sistemul educativ romanesc. Religia scolii romanesti – reforma!



Cum ar fi ca, de maine, elevii sa aiba posibilitatea unui chestionar prin care sa opteze pentru oricare dintre disciplinele studiate la scoala? Vreau sau nu matematica, fizica, chimie, istorie si asa mai departe. De ce numai pentru religie sa existe o asemenea optiune?

Sa lasam de-o parte ipocrizia

Disputa pe care am urmarit-o in ultimele zile pe tema orei de religie in scoli evita tocmai subiectul principal, anume lipsa de reforma din invatamant, in ultimii 25 de ani. Faptul ca programa scolara e supraincarcata cu multe informatii, o buna parte dintre ele inutile. Sau ca la catedra au ajuns, in buna masura, oameni fara metoda didactica si vocatie pentru meseria de dascal. Si ca invatamantul nostru se bazeaza, in continare, pe toceala. Nu mai e o noutate cand auzi un elev care spune ca uraste o anumita materie. Dar oare chiar pentru ca disciplina aceea nu e frumoasa? Nici pomeneala. Ci, in primul rand, din cauza ca acel copil nu intelege nimic de la profesorul sau. Ce ar raspunde elevul respectiv in cazul in care ar fi intrebat - vrei sa mai studiezi chimia sau matematica?

Vocatia, mai presus de orice in scoala

Am avut ocazia, ca elev, sa indragesc matematica, altfel o limba straina pentru mine, in clasa a V-a, datorita unei profesoare care avea cu adevarat har. Si pe care o voi tine minte toata viata pentru felul in care stia sa vorbeasca. Asa cum rostea ea, la clasa, cifrele se transformau realmente in poezie. Aceasta este esenta problemei si in cazul religiei. Ca si la restul disciplinelor. Chestiunea nu trebuie sa fie legata de controversa - a fi sau a nu fi religie in scoala. Cu totul alta este problema. Cum aplici aceasta idee, pentru ca disciplina respectiva sa ajunga cu adevarat la sufletul elevilor?

"Nu disciplina religie este o problema"

Am abordat subiectul religiei in scoli in compania unui om care s-a remarcat de mai multi ani prin modul obiectiv de a privi diverse probleme cu care se confrunta societatea romaneasca. Ma refer la profesorul universitar doctor psiholog Aurora Liiceanu. Lipsa de reforma din invatamant este invocat si de interlocutoarea mea. Ca si chestiunea legata de o parte dintre profesori, mai degraba apropiati de statutul de functionari, in ceea ce priveste precaritatea metodelor de predare, fara a fi vorba numai de subiectul religie. Daca e sa vorbim numai despre aceasta disciplina, atat de invocata zilele acestea, Aurora Liiceanu se exprima fara echivoc - "nu avem o resursa umana care sa faca din religie un subiect de interes pentru elevi, dar si pentru societate. De aceea nici nu avem o viziune mai larga, nu intelegem alte religii, alte culturi. Nu disciplina religie este problema, ci mai degraba modul in care aceasta idee este aplicata".

O istorie de 25 de ani

Un scurt istoric al prezentei religiei in scolile din Romania ne intoarce, in timp, pana in 1990, cand apare ora de educatie moral-religioasa, studiata o data la doua saptamani, pentru ca din 1991 sa avem, saptamanal, ora de educatie moral-civica, iar din 1993 ora de religie. Prezenta initial in scolile generale, din 1998 si in licee, un an mai tarziu devenind parte din structura de baza a disciplinelor studiate in scoala. Alta este situatia incepand din 2001, cand apare posibilitatea ca parintele sau elevul sa solicite neparticiparea scolarului la ora de religie. Situatia s-a rasturnat prin recenta decizie a Curtii Constitutionale. Pentru ca, de acum incolo, religia va fi studiata numai de acei elevi care o solicita. Chiar acum suntem in perioada in care, in toata tara, elevii si parintii lor primesc chestionare. Daca vor, completeaza foaia. Daca nu, nu.

Soarta incerta a profesorilor de religie

Ce te faci insa cu intregul angrenaj construit in jurul acestei discipline, in ultimii 25 de ani? Pentru ca, asa cum remarca Marius Nistor, liderul Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret", sunt deja in invatamant aproximativ 6.000 de profesori de religie. Ce se va intampla cu cei care nu vor mai avea clase, daca elevii vor spune "nu" religiei? O parte dintre ei sunt preoti si au parohiile lor. Dar exista o categorie, destul de numeroasa, a celor care au absolvit Teologia, optand sa lucreze la catedra. Pentru ei, viitorul pare acum imprevizibil. "Acest subiect este sensibil. Trebuie discutat fara patima, iar interesul elevilor sa primeze. Am solicitat masuri de urgenta din partea Ministerului Educatiei, pentru ca vorbim totusi despre cadre didactice a caror soarta devine incerta la mijlocul anului scolar. Acesti oameni au totusi contracte de munca pe o perioada nedeterminata si ele, conform legii, trebuie respectate", spune liderul sindical.

Dincolo de vorbe, reforma-i esentiala

Altfel, societatea romaneasca trepideaza acum in jurul orei de religie. Ba un miting in favoarea acestei discipline, la Suceava, ba artisti care sunt si ei de partea aceleiasi idei, precum poeta Ana Blandiana, actorul Dorel Visan sau cantaretul Connect-R. Merita amintit in acest context si cuvantul patriarhului Daniel, care a definit inscrierea la ora de religie ca pe "un act de marturisire publica a credintei". Dincolo de toate, esential este mesajul pe care Ministerul Educatiei ar trebui sa-l inteleaga, in sfarsit - faceti reforma adevarata in invatamant si transformati scoala, printr-o programa efiecienta si prin profesori de inalta tinuta profesionala si vocationala, intr-un loc in care elevii sa mearga cu placere. Si atunci ei vor invata, de drag, toate materiile, inclusiv religia.




Dan Gheorghe, 3 martie 2015